2012-05-11

Oooooooooeeeey!!

Hej på er alla bakvänner där ute!
Idag ska jag åka på kryssning! Hela familjen utom syrrans och min gubbe är med. Min andra hälft drog till Göteborg för att springa Göteborgsvarvet och en gång lovade jag att följa med men så dök kryssningen upp och det lät mycket roligare! Så idag blir det en tur på Birka och jag och syrran ska rocka loss. :-)

Hela sällskapet kom igår och förutom bullarna ville jag bjuda på något gott. Letade upp ett recept på Kalasgott på brownies och hittade Ooey Gooey Brownies och dom var verkligen Ooey Gooey! Det är kanske inget för den som försöker hålla sig från kalorier och inget för den som inte tycker choklad är det bästa som finns. Men jösses, dessa små delikatesser. Eller små och små, det beror på hur stora du vill skära dom förståss :-)

Ooey Gooey Brownies

Botten

120g Smör
120g Mörk Choklad
3 dl Strösocker
1 tsk Vaniljsocker
2 Ägg
3 dl Vetemjöl
2 msk Kakao
1 krm Salt
100g hackad Mjölkchoklad
150g grovt hackade Marshmallows
1 burk Dulce de Leche*
Chokladtryffeltäcke
125g hackad Mjölkchoklad
125g hackad Mörk Choklad
1,5 dl Vispgrädde

Gör så här
Smält smöret och den mörka chokladen över vattenbad. Rör i sockret, vaniljsockret och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon. Rör i den hackade mjölkchokladen och blanda så att smeten blir jämn och fin. Bred ut smeten över en smord mindre plåt, ca 20x30cm. Grädda brownien i mitten av ugnen i 175 grader, ca 20 min. Tag ut kakan ur ugnen och strö över marshmallowsen. Sätt in brownien i ugnen igen och låt marshmallowslagret precis smälta, de ska inte ta färg. Bred över dulce de leche över marshmallow lagret. Koka upp grädden till sista lagret, rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över dulce de leche-lagret.

* Dulce de leche får man genom att koka en burk sötad kondenserad mjölk på svag värme i 3 timmar. Se till att burken är täckt med vatten under hela koktiden. Låt burken svalna helt innan den öppnas. Du kan med fördel koka burken dagen innan.

Jag hade väldigt bråttom och kokade burken med kondenserad mjölk i endast två timmar eller kanske 2½ men det funkade det med.



Så nu ska jag packa min väska och ge mig av mot Stockholm! Ha en trevlig fredag!

Postat i Allmänt | Comment (2) kommentarer Trackbacks ()

Postat av: Karin (Mamm)

Ja, dom var verkligen supergoda, men så gillar jag ju choklad förstås.

2012-05-13 (21:10:09)

Postat av: Linda P

Nu blir det chokladbrownies i helgen! :D Synd att jag råkade vara hemma när du hade dem m t jobbet...

;(

2012-05-31 (14:51:10)


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

5 Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Matbloggstoppen