2011-08-16

Key Lime Pie

Jag har alltid velat prova men inte gjort det. Älskar ju Lime så hur kan det gå fel lixom. Så inför kvällens träff med två simtränare så bestämde jag mig för att prova. Elias var på inskolning och jag fick 4 timmar för mig själv hemma. Vad gör jag då? jo jag bakar naturligtvis!



Det blev riktigt gott! Precis som jag misstänkte. Så enkelt det var. Receptet hittade jag på Arla men jag använde oxå limeskalen i smeten i mitten. Dessutom hade jag i fem digestivekex till plus lite mer smör.

20 digestivekex
150 g smör

Fyllning:
5 äggulor
1 burk kondenserad sötad mjölk
1 dl pressad limesaft
Rivet skal från limefrukterna

Sätt ugnen på 175°. Krossa eller mixa kexen fint. Smält smöret och rör ner smulorna. Tryck ut smulblandningen på botten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 8 min. Rör ihop äggulorna i en bunke. Rör ner mjölk och limesaft och rivet limeskal. Häll smeten i formen. Grädda i ytterligare 15 min. Låt kallna. Låt den stå i kyl eller frys minst 3 tim. Låt den frysta pajen stå i rumstemperatur ca 20 min innan servering. Sikta över florsocker. Garnera med vispad grädde och limeskivor.

Gott serru!


Postat i Allmänt | Comment (0) kommentarer Trackbacks ()


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

5 Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Matbloggstoppen