2011-08-28

Testar ytterliggare en cheesecake.

Efter att jag hade fått tips på en cheesecake så fick den lov att provas. Receptet hittade jag på bloggen Lilla Kråkans Skafferi. Eftersom jag är i cheesecake trans just nu så passade den här bra när min mor och far kom ner för att hälsa på. Började tyvärr för sent med den så vår efterrätt blev klar vid 22 tiden. Då var det ingen som var vidare sugen på den så det sparades till nästa dag vilket inte gjorde den sämre direkt. Då fick vi även fler fika gäster som glatt åt av Fläderbloms Cheesecake med blåbär.

Här kommer receptet från Lilla Kråkans Safferi.

Fläderbloms cheesecake med blåbär
20 digestive kex
75 g smör
 
1 dl + 2 dl vispad grädde
2 dl koncentrerad fläderblomssaft
3 gelatinblad
1 dl crème fraiche
1 dl matlagningsyoghurt
275 g färskost av Philadelphiatyp
1 dl Blåbärssylt Blåbär,
pistage nötter och citronmeliss till garnering

Gör så här: Smält smör och kö tillsammans med kexen i en mixer.
Tryck ut kexmassan i en springform eller 15 små, ställ svalt.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Vispa samman saft, crème fraiche, yoghurt och färskost.
Koka upp 1 dl grädde. Dra av grädden från plattan och rör ner de upplösta, urkramade gelatinbladen.
Låt svalna något. Vispa 2 dl grädde och rör försiktigt ner den i färskostblandningen.
Blanda till sist ner den sista grädden. Häll ner smeten i formen/formarna.
Låt stå i kyl i ca 5 timmar.
Bred över blåbärssylten över tårtan och toppa med färska blåbär, hackade pistage nötter och citronmeliss.






Den var fräsch och god och inte så där "stabbig" som andra cheesecakes kan vara.
Jag kommer defentivt att göra den igen men kanske variera med något annat än blåbär.

Postat i Allmänt | Comment (0) kommentarer Trackbacks ()


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

5 Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Matbloggstoppen