2011-08-31

Verkliga nyttigheter

Jag blev så sugen på mitt favorit bröd idag så jag ställde mig och bakade. Filmjölksbröd är absolut det enklaste brödet att baka och detta blir ju så gott. Det heter Högbobrödet och jag tog receptet på Högbo bruk när vi var där på konferens med jobbet. Jag har bakat detta många gånger och varierat mig lite med frön och frukter och jag kommer att baka detta många gånger till. I morgon bitti blir det en smarrig frukostmacka!



5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 msk vetegroddar
1/2 dl vetekli
3/4 dl rågkross
3/4 dl solrosfrö
1 1/2 dl rågsikt
1 dl grahamsmjöl
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl russin
1 dl mandlar, hela och skållade (kokade och skalade)
1 dl torkade aprikoser

Blanda alla torra ingredienser och tillsätt filmjölk och sirap
Häll i smord (smörad och mjölad) 1 1/2 liters brödform.
Strö över lite mjöl eller mannagryn
Grädda i 175 grader i ca 80-90 minuter

Postat i Allmänt | Comment (0) kommentarer Trackbacks ()


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

5 Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Matbloggstoppen