2011-09-10

Mera nyttigheter!


Surdegbröd, grötbröd, bagels. Det hade jag aldrig bakat tills nu.
Jag har matat och klappat och älskat en surdeg hela veckan. Nu på slutet såg det ut som han dog men jag fick lite fart i han ändå. Men sen då? Vad gör man med det som luktar surt och förpestar nästan hela huset? Vart finns recepten som passar för min surdeg? Jag har en kollega som är expert på surdeg så jag fick ett recept från honom men det passade lixom inte in och jag blev lite osäker. Alla sa, ja men ta lite sånt och häll i lite sånt och prova dig fram. Jösses tänkte jag hur ska det gå med min stackars surdeg. Så igår kväll stod jag och höftade måtten till min surdeg. Skrev inte ner något av det jag gjorde och idag har jag givetvis glömt bort det! Men det blev väldigt gott! lite så där grovt, grekiskt på något vis.

Jag brukar byta bröd med mina grannar. Dom bakar inte bullar eller söta degar så jag brukar ibland springa över med en bulle eller två. I gengäld kan det komma någon löpare med deras underbara bröd som frun i huset bakar. Mannen i huset bakar oxå otroligt gott bröd så jag är otroligt tacksam för dessa underbara grannar! Men nu har dom byggt ett gigantiskt växthus och sommarens alla växter har pockat på deras uppmärksamhet så det har varit lite tunt på brödfronten..;-) Så jag bad om receptet på grötbrödet och provade att baka det i morse.
Jag vet nu inte om det är ett hemligt recept jag har.....eller hur det nu är. Jag måste höra mig för först innan jag lägger ut recept men det gick riktigt bra att baka det! Roligt var det att se hur den underbara limpan tog form och jäste som en bulldozer!



Jag hejdade mig inte vid tre gigantiska limpor! Nej jag skulle bara prova att baka bagels! Sagt och gjort, jag satte igång. Och om jag började i morse kl 8 att baka så är jag klar med allt ungefär klockan 15. I ugnen nu står den sista plåten kanel och russin bagels och gosar till sig.
Recept för bagels hittade jag här!

Nu är det snart dags att fixa middag.....så lätt får man helgen att gå genom att studera jäsdegar :-D

Postat i Allmänt | Comment (0) kommentarer Trackbacks ()


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

5 Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Matbloggstoppen