2011-09-07

Varning utfärdas!!

Jag har aldrig bakat Kringlor. Men nu har jag det och jag kommer ALDRIG att göra det igen. Det var inte särskilt svårt, inte speciellt dyrt och tog inte jätte lång tid. Men fy sjutton va dom blev goda....riktigt rent jäkla livsfarliga.

Sa till min make vid kvällsfikat att det blev ett misslyckande. Han försökte och försökte komma på vad misslyckandet var men gav upp till slut och konstaterade att dom var ju svin goda.

Så jag varnar er! Ni ska få receptet MEN skyll INTE på mig när kringlan vandrar direkt till låren och sätter sig som en smäck där!


Sockerkringla med vaniljsmak

ca 12 stora bullar

2 dl Mjölk
25g Jäst
2 Äggulor
7-8 dl Vetemjöl
1 krm Salt
3/4 tsk Hjorthornssalt
100g Smör, rumsvarmt
½ dl Strösocker

Fyllning
5 msk Vaniljsocker
75g Smör, rumsvarmt

Garnering
Smör, smält
Strösocker

Värm mjölken till 37 grader, (fingervarmt). Smula jästen i en bunke och tillsätt mjölken. Tillsätt äggulor, hälften av vetemjölet, salt och hjorthornssalt. Rör ner smör i blitar, socker och resten av mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt degen jäsa under duk i 30 minuter.
Arbeta degen på mjölat bakbord. Kavla ut degen till en ca 40 x 40 cm stor kaka. Blanda vaniljsocker och smör. Bred på fyllningen över kakan. Vik över halva delen och skär i remsor. Vrid remsorna och forma till kringlor. Lägg kringlorna på bakpappersklädd plåt eller i formar. Jäs kringlorna i 30 minuter.
Grädda i 225C i 8–10 minuter.
Pensla kringlorna med smält smör och doppa dem i socker. Skaka av överflödigt socker.

Receptet hittade jag här.

Ett speciellt tack till min kära make som tog hand om hela disken efter mig <3

Postat i Allmänt | Comment (1) kommentarer Trackbacks ()

Postat av: Linda

Fingerlickin' good!

2011-09-07 (22:12:02)


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

5 Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Matbloggstoppen