2012-01-19

Vab och bananpaj!

Elias hade feber i slutet av förr veckan så pappan var hemma med honom fredagen. Sen var han febrig både lördag, söndag och måndag och först till onsdagen kom han till skolan. En kille med 38 graders feber är inte så lugn. Han ville spela bandy, bygga lego, spela skylanders och leka alla möjliga lekar som inte jag ville. Jag är inte bra på att leka längre, när hände det lixom, att man kände sig för gammal för att leka. Inte bra! Tur att han har sin far med stora barnasinnet kvar.


I julas när vi var i Dalarna så fyndade jag en bok på Åhlens. Jag har skrivit om en bok tidigare här på bloggen och det är samma systrar som har gjort denna. Sommarens söta heter den och jag fick tips ifrån en bekant att den skulle vara bättre än första boken som jag köpte baserat på att det var mindre nötter i denna.


Så nu under vab dagarna så provade jag ett recept ur boken på bananpaj. Vi hade otroligt mycket bananer hemma och jag hade ju redan gjort banancupcakes så nu blev det en spännande oemotståndlig bananpaj. Givetvis skulle det vara nötter i denna paj med men jag skippade det och körde på lite crunchy musli istället.

Till pajen som blir ca 8-10 bitar behövs:
5 mogna bananer
100 g hackad mörk choklad
1 dl kahlua kaffelikör (ok man kan strunta i detta men jag hade det)

Smuldeg på
2 dl havregryn
1 dl farinsocker
1 dl vetemjöl
125 g rumsvarmt smör
1 dl hackade hasselnötter (här tog jag musli istället)
1 tsk vaniljsocker.

Smörj en pajform, skiva bananerna och blanda med med hackad choklad och kahlua. Lägg i pajformen.
Blanda ihop ingredienserna till smuldegen och fördela den över bananerna. Grädda i 30 min i 175 grader.
Servera med glass eller vaniljsås.

Elias tyckte den var helt motståndlig. Han tyckte inte om den alls. Jag tyckte den var lite halkig och slibbig som gärna bananer blir men pappan i familjen gillade den verkligen.
Nja. vet inte om jag gör den igen. men om man gillar varma bananer paj och choklad så ska man göra den helt klart!!:-)



Postat i Allmänt | Comment (0) kommentarer Trackbacks ()


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

5 Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Matbloggstoppen