2012-05-06

För någon månad sen eller så

Oj så mycket som hänt sen jag var sist här insåg jag igår kväll när jag var på mammablogg galan. Sanningen att säga att jag helt enkelt inte hunnit med. Vi har varit utr och rest och sen har det bakats en del men inte minst så jobbar jag ju hundra procent. Ja ibland känns det lite mer än hundra procent...Men igår så var jag på gala som sagt med ett hundratal vackra mammor och så slog inspirationen till. Så när jag nu har vaknat klockan sju på morgonen så inser jag ju att jag faktiskt har tid.
 

Jag kan ju till exempel berätta om mitt bästa inköp i USA som var ett vackert Beater Blade till min fina vän kitchen aiden. Bra mycket billigare i staterna än i gamla Svedala. Det blev en del färger och strössel inköpt också men det hade kunnat sluta mycket värre med många fler bakgrejjer i väskan men det blev liksom fullt. Resan till USA bjöd på många många nöjesparker, många soliga underbara dagar och ett sjukhusbesök.


Väl hemma så firade vi påsk, provade att baka red velvet cake som inte alls blev god. Tonåringarna som var på besök åt dock mer än gärna upp den. Jag höll mig till de nya cake popsen som starbucks inspirerade mig till. Mazarincakepops med vitchoklad runt om. Den här gången gjorde jag dom lite större enligt Starbucks modell. Allt är ju lite större och bättre i USA. Recept ska ni få här på bloggen.


Mazarinkaka

175 g smör
75 g mandelmassa
1 ägg
8 droppar bittermandelarom
1 1/2 dl mjölk
2 1/2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver

75 g philadelphia ost


Sätt ugnen på 150°. Smält smöret. Riv mandelmassan. Vispa ihop ägg, bittermandelarom och mjölk i en skål. Tillsätt mandelmassa, socker, mjöl, vaniljsocker och bakpulver under omrörning. Rör ner smöret. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 30–40 min. Låt kakan svalna helt.
Mosa kakan till smulor och blanda med 75 g philadelphia ost. Forma detta till bollar i den storlek som du vill och gör som vanligt med cakepops. Doppa pinnen i smält vit choklad eller mörk choklad och tryck in den i bollen. Låt stelna i kylskåp ett tag. Smält sedan resten av chokladen och doppa cakepopen i chokladen. Garnera eller forma som du vill....:-)


Sen kom vi fram till tårtorna. Jag tänker inte ta det i detta blogginlägg utan sparar det till någon annan dag när jag får tid, för det händer ju så ofta...;-)

Nu ska jag istället berätta om gårdagens äventyr. Tidigare i veckan fick jag ett telefonsamtal från en kompis som frågade om jag kunde tänka mig att fota på mammablogg galan som skulle gå av stapeln den 5/5 i Frösundavik. Lite pyssel blev det att ordna resan dit och fixa en barnvakt då mannen skulle springa stadsloppet. Men det löste sig och jag for iväg. Så igår var det fullt ös här, här där jag ligger och skriver på hotellet granne med HKH Kronprinsessan Viktoria och Prins Daniel. (Tyvärr har jag inte sett dom....). Mammabloggare dök upp från hela Sverige för att börja gå på en mässa som låg i Haga magasinet här. Där var massor med företag bland annat Nelly, Glossybox, Edet, inrednings företag och barnklädesföretag. Många gåvor blev det från dessa givmilda företag och vi fick en gooodie bag som var pinfull plus andra gåvor. Verkligen generöst!

Superbäst av allt var tjejerna på Nelly som såg till att jag fick en tröja till Elias. Jag ville köpa den för den hade ju amerikanska flaggan på sig men jag skulle komma tillbaka senare....Jag gick förbi lite senare och då ropade dom in mig....så jag fick ta med den hem.


Super tack till snälla Nelly
På kvällen var det så gala middag! Jag satt bredvid Östhammars kommunalråd som ju är precis hur trevlig och Rolig som helst! En dam med klös och riv i! Jag hade en jätte trevlig kväll med många otroligt vackra och snygga mammor. Jag placerade mig oxå på första parkett så att jag kunde fota riktigt bra, det blev väl drygt 200 kort iallafall. Något åkte ju ha blivit bra av dessa i allafall.

Tyvärr måste jag vänta med att posta detta långa inlägg eftersom bilderna inte vill hoppa in i inlägget på ipaden.
Men nu är jag hemma och har fixat in bilder!
Räcker så för nu. Långt blev det! Bild på alla fina saker jag hade med mig hem får komma efter simträningen. Nu är det dags för avslutning på simskolan för alla mina duktiga barn!
Ha en fortsatt trevlig söndag!
Postat i Allmänt | Comment (1) kommentarer Trackbacks ()

Postat av: Karin

Härligt Åsa. Bilden på stora Semlan framför röda tulpaner är fin:-) Hälsa killarna.

2012-05-08 (16:22:45)


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

5 Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Matbloggstoppen